Hogyan érjünk el több vevőt a legjobban konvertáló csatornán?
A jó öreg e-mailt már alig nyitják meg, a mobil appok push üzeneteit gyorsan kilövik a felhasználók, chaten pedig senki nem kíváncsi a márkák üzeneteire. Az SMS mindeközben él és virul, 4 lépésben elmondjuk, hogyan érdemes belevágni az SMS marketingbe.
Magyarországon csaknem 12 millió mobil-előfizetés van forgalomban, azaz 100 lakosra 120 SIM kártya jut. Nincs olyan demográfiai szegmens, akit ne lehetne elérni a telefonján, és egy tavalyi felmérés szerint 100-ból 81 embernek éjszaka is karnyújtásnyira van a mobilja, minden harmadik magyar pedig a WC-re is magával viszi.
Marketing mobilon: mi működik és mi nem?
Az eszköz tehát mindig a fogyasztó kezében van, a nagy kérdés, hogy a sokféle üzenetküldő csatorna közül melyikkel érhetjük el a legjobban. Van, aki saját mobil alkalmazással próbálkozik, hogy push üzeneteket küldhessen vevőinek, mások chaten bombázzák őket, a nagy többség pedig továbbra is emailben tolja az ajánlatokat. De nézzük, pontosan mi is a helyzet velük.
- Az emailek megnyitási rátája csak 20-30%, és többségük napokig a postafiókban pihen elolvasás előtt.
- A benne elhelyezett promóciós linkekre a címzettek csupán 3-4%-akattint át.
- A frissen letöltött mobilappok 95%-át a felhasználók egy hónapon belülletörlik, és csak minden harmadiknak engedélyezik a push értesítések küldését,
- a saját mobilapp-fejlesztés mindeközben még mindig igen drágamulatság.
- A chat-et (Messenger, Whatsapp, Viber) a fogyasztók főként személyes kommunikációrahasználják, így elérhetőségük sem nagyon szerepel a céges adatbázisokban.
- Egy ilyen üzleti üzenetküldő rendszer lefejlesztése ráadásul hasonlóan húzós, mint a saját applikációé.
Mi a helyzet az SMS-sel?
Pár évvel ezelőtt még senki nem gondolta, hogy a vadonatúj üzenetküldő technológiák mellett éppen a több mint negyedévszázados SMS fog beelőzni az üzleti üzenetküldésben. Igaz, némileg frissített kiadásban, amit úgy hívnak: SmartSMS.
Mi az a SmartSMS?
A jól ismert SMS továbbfejlesztett változata, melybe nemcsak szöveget írhat, de linket is helyezhet. Címzettjét a megnyitás után azonnal továbbvezetheti weboldalára vagy más online felületeire, és újabb interakciókat kezdeményezhet velük. Személyes vagy tömeges SmartSMS-eit webes felületről küldheti ki, és ugyanitt ellenőrizheti, hogyan reagáltak rá ügyfelei.
Amíg egy SMS-sel csupán bekopog ügyfeleihez, a SmartSMS-sel valódi párbeszédet kezdeményezhet velük.
A SmartSMS 160 karaktere mögött akár egy egész kampány is elférhet: a szövegbe linket rakhatunk, amivel a címzettet rögtön a megnyitás pillanatában saját weboldalunkra, webshopunkba vagy más online felületünkre irányíthatjuk. És a következők miatt érdemes nagyobb figyelmet szentelni neki:
Miért SmartSMS?
- 98%-os megnyitási arány
Míg az email megnyitási rátája 20-30% körüli, az SMS-t 100-ból 98-an biztosan megnyitják.
- 40%+ átkattintás
Míg az emailben elhelyezett linkekre mindössze a címzettek 3-4%-a kattint rá, az SMS esetében ez több mint 40%*.
- Minden célcsoportot elér
Az SMS a mobiltelefon megjelenése óta velünk van. Az Y generációtól a 40+ korosztályig a többség számára még mindig az egyik legfontosabb csatorna.
- Olvasás 5 percen belül
Az emailhez gyakran napokig hozzá sem nyúlnak a címzettek, az SMS-t azonban gyakorlatilag rögtön elolvassák.
- Villámgyors és olcsó beüzemelés
Az SmartSMS egyszerű, kiforrott technológia, így a bevezetése sem igényel komolyabb fejlesztést. Néhány óra alatt beüzemelhető, és könnyen összekapcsolható a céges CRM rendszerrel.
- Rövid és lényegre törő
Senki sem szereti, ha hosszú, terjengős üzenetekkel bombázzák. A fontos üzenetek rövidek és lényegre törők. A többségük 160 karakterben is elfér, a részletek úgyis ott vannak a link mögött…
- Nem kell fejlesztés
Az SMS “gyárilag” ott van minden készüléken, nem kell hozzá drága fejlesztés, és letörölni sem lehet…
Mire használják az üzleti SMS-t, akik már kipróbálták?
Szinte nincs olyan vállalkozás, amely ne tudná valamilyen értelmes célra bevetni az SMS kommunikációt. A becslések szerint idén 65 milliárd dollárt költenek a cégek világszerte SMS marketingre, például a következő területeken:
A Papa John’s pizzériahálózat két étterme Angliában egy három hetes kampányidőszakban 33%-os növekedést ért el eladásaiban, ami minden elköltött 1 fontra 5,3 font bevételt hozott az étteremnek.
A korábbi vásárlóikból álló adatbázisuknak 8 100 SMS-t küldtek ki, egy egyszerű üzenettel: „Rendelj bármilyen pizzát, bármilyen méretben (igen, lehet óriás is!) – 6.99 font, ha te jössz érte, 8.99, ha mi visszük!”. A 13,56 fontos (vagyis kb. 5000 forintos) átlagos kosárérték ugyanakkor azt is jól mutatja, hogy a fogyasztók éltek is a választás lehetőségével: ha már rendeltek, nem elégedtek meg egyetlen pizzával.
Hogyan csináljuk utánuk? SMS marketing 4 lépésben
Az SMS marketing egyáltalán nem komplikált tudomány, de mint minden sikeres kampányhoz, ehhez is kell egy stratégia.
- Mi a cél? Mielőtt belevágunk, a következő lépéseket érdemes alaposan átgondolni:
- Mire akarjuk használni az SMS kampányt: termékpromócióra, feliratkozók gyűjtésére, kedvezményekről szóló értesítésekre, elégedettségmérésre? Lent mutatunk néhány gyors ötletet az induláshoz.
- Milyen interakciót várunk a címzettől? Egy válaszüzenetet, vagy hogy az SMS-ben elhelyezett linkre bökve felkeresse a weboldalunkat? Utóbbi esetben gondoskodjunk róla, hogy az oldalon minden mozgósító üzenet (call-to-action) alaposan ki legyen dolgozva, és több helyen is megjelenjen.
- Új ügyfeleket akarunk megszólítani vagy meglévőket? Az újak esetében bevezető promóciós kampányokra, feliratkozók gyűjtésére, a régieknél a hűséget jutalmazó, lojalitás erősítő kampányokra és elégedettségmérésre érdemes bevetni az SMS-t.
- Milyen legyen maga az üzenet? Rövid, velős és mozgósító hatású. Íme néhány példa:
- Hogyan időzítsünk?Gondoljuk át, hogy a célcsoportunk mikor a legnyitottabb az SMS fogadására.
- Ne bombázzuk az ügyfeleket hajnalban vagy késő este reklám ajánlatokkal. Alkalmasabb erre a délelőtt vagy még inkább a munkaidő vége, közvetlenül a szabadidő megkezdése előtt.
- Az időzítés mellett az üzenetek gyakorisága is befolyásolja a kampány sikerét. Ha új ügyfeleket szólítunk meg, egy SMS nem lesz elég a konverzióhoz, célszerű a kiküldéseket egy-két hét után megismételni.
- Figyeljünk az ünnepekre, különleges alkalmakra, de az is jó taktika lehet, ha a hó eleji fizetésátutalások elé időzítjük a kiküldéseket.
- A kiskereskedelemben építhetünk a szokásos szezonális keresletre, de az üzleti stratégiánktól függően éppen a holt szezonra is időzíthetjük az SMS kampányt. Black Friday környékén például egyértelműen zajmentes csatornát kínál az SMS, míg a holtidőben extra figyelmet és forgalmat irányíthatunk webshopunkra vagy üzletünkbe egy jól irányzott ajánlattal.
- Hogyan használjuk más eszközökkel? Az üzenetküldés gyors és frappáns megoldás, de minden kommunikációs csatornát azért nem tudunk kiváltani vele.
- Érdemes az SMS-t más eszközökkel kombinálva használni. Ha az SMS linkünk a promóciós oldalunkra vezet, buzdítsuk kedvezményekkel a látogatókat, hogy egy Facebook megosztás gombbal ismerőseiket is értesítsék az akcióról.
- Ha a telesales is része az eladási stratégiánknak, ügyesen kombinálhatjuk a telefont a SmartSMS-sel. Az első hívás végeztével küldjünk az ügyfélnek SMS-t, aminek a linkje mögött további részleteket tudhatnak meg az ajánlatról.
- Mit mérjünk és hogyan teszteljünk? A kampány az SMS kiküldésével még nem ér véget, hiszen azt is szeretnénk tudni, hogy a címzett valóban eljutott-e a linkünk mögötti oldalra.
- A nyomonkövetéshez tegyünk követhető linket az üzenetbe, így valós visszajelzést kaphatunk kampányaink teljesítményéről és követőink elkötelezettségéről.
- Integrált kuponakciós kampány esetén használjunk más-más linkkódot SMS-ben, emailben és a Facebook megosztásokban, hogy lássuk, melyik csatorna hogyan teljesít.
- A link mögé helyezett kérdőív önmagában is nagy segítség a nyomonkövetséhez, hiszen a kitöltés ténye bizonyítja, hogy ügyfelünk reagált az üzenetre. Közben pontos visszajelzést kaphatunk termékeinkről, szolgáltatásainkról.
- Indítsunk A/B tesztelést a tökéletes SMS akció kicsiszolására. Vessük tesztelés alá az üzenet stílusát, az ajánlat tartalmát, az időzítést és a szegmentációt
És ha a lényeg átjött, íme a legfontosabbak egyetlen ábrán:
Íme egy példa egy Smart Sms-ben mi mindent lehet kérni, írni az ügyfeleknek:
De ezeken kívül lehet konkrét ajánlatot kiküldeni, amit egy kattintással meg is rendelhet, vagy csak egy üzenetet kaphat. de lehet az egy link is….
KIKNEK AJÁNLJUK?
- Kiskereskedelmi vállalkozásoknak
- Bolt- és üzletláncoknak
- Webáruházaknak és webshopoknak
- Pénzügyi, biztosítási és befektetési tanácsadóknak
- Követeléskezelő és behajtó cégeknek
- Magánklinikáknak, orvosi és fogorvosi rendelőknek
- Hoteleknek, panzióknak, utazási irodáknak
- Éttermeknek és vendéglátóhelyeknek
- Csomagszállító és futárcégeknek
- A szolgáltatási szektor minden szereplőjének